|
HISTORIA
W Polsce, Od roku 1973 montowany był Polski Fiat
127p - odpowiednik włosnkiego Fiata 127, zaprojektowanego na
początku lat siedemdziesiątych przez młodego pracownika Fiat
Centro Stile - Pio Manzoni'ego, produkowanego we Włoszech od
1971 roku. Fiat 127, w roku 1972 zdobył prestiżowy tytuł
"Samochodu Roku". Jego różnice, względem włoskiego
"oryginału" są niewielkie i dotyczą szczegółów, takich jak
sygnał dźwiękowy, cewka zapłonowa, korektor hamowania,
przerywaacz kierunkowskazów, które pochodzą od krajowych
producentów. Samochód, o aerodynamicznej i modnej w latach
siedemdziesiątych sylwetce ze ściętym tyłem. Przy 3595 mm
długości, 1527 szerokści i 1370 mm wysokości oferuje sporą
ilość miejsca i komfort podróżującym oraz całkiem pojemny,
bo 365 litrowy bagażnik, pomimo stosunkowo niewielkich
rozmiarów zewnętrznych. Uzyskano to dzięki zwartej
konstrukcji mechanizmów, które "zagracają" zaledwie 20%
przestrzeni nadwozia. Fiat 127p występuje w dwóch wersjach
nadwoziowych 2- oraz 3-drzwiowej, które różnią się tylko
klapą bagażnika. Wersja trzydrzwiowa po rozłożeniu tylnych
siedzeń oferuje ponad metr sześcienny wygodnej do załadunku
przestrzeni bagażowej. Samonośne nadwozie o sztywnej
konstrukcji wyposażone zostało w szereg wzmocnień,
zwiększających bezpieczeństwo bierne pojazdu. Za
bezpieczeństwo czynne, odpowiadają - bardzo skuteczny
dwuobwodowy układ hamulcowy, zapewniający dobre "trzymanie
się" drogi dość duży rozstaw kół i nowoczesny układ
zawieszenia, znakomita widoczność z miejsca kierowcy oraz
seryjnie montowane pasy bezpieczeńśtwa. Montowany w Polsce
model, wyposażony został w podstawową jednostkę napędową, o
pojemności 903 ccm, która przy 6200 obr/min uzyskuje moc 47
KM (34,5 kW), zaś maksymalny, wynoszący 63,8 Nm, moment
obrotowy, występuje przy 3500 obr/min. Prędkość maksymalna
pojazdu, wynosi 140 km/h, auto jest całkiem dynamiczne oraz
nie wykazuj nadmiernego zapotrzebowania na paliwo. W
porównaniu z innymi samochodami tego segmentu rynku, oraz
pozostałymi autami rodzimej produkcji - Polski Fiat 127p
wypada bardzo korzystnie, zarówno pod względem własności
dynamicznych (przyspiezenie, prędkość maksymalna) jak i
eksploatacyjnych (zużycie paliwa, awaryjność). W Włoszech,
produkowaana była jeszcze pięciodrzwiowa wersja pojazdu, na
montaż której nie zdecydowano się jednak w kraju, podobnie
jak z wersjami napędzanymi przez inne silniki (1049 ccm,
1301 ccm). Również nie został u nas wprowadzony
unowocześniony i zmodernizowany pod koniec lat
siedemdziesiątych . |
|